Wat is Marble eigenlijk? Interview met Arie van der Lugt

Wat Marble in de praktijk is, dat is inmiddels bekend binnen de opleiding psychologie aan de Universiteit Maastricht. Maar wat Marble nu eigenlijk precies betekent volgens coördinator Arie van der Lugt zijn we hem laatst eens gaan vragen.

arie01

Bouwen aan kennis

Arie van der Lugt (ook wel bekend als onze Marble-kapitein) is erg enthousiast over en trots op het Marble programma dat hij elke dag weer met veel plezier in goede banen leidt. “De universiteit is toch bij uitstek de plek waar studenten de overgang maken van het consumeren van kennis naar het produceren van kennis. Als studenten hier binnen komen op de universiteit, hebben ze de nodige basis gelegd op de middelbare school. Daar hebben ze in hapklare brokken heel veel noodzakelijke bouwstenen verzameld, maar op de universiteit gaan ze zelf verder bouwen aan kennis. Ook op de universiteit gaan studenten natuurlijk verder met het vergaren van kennis. Maar binnen het probleem-gestuurd onderwijs dat Maastricht University hanteert, word je wel aangespoord om daar constructief in te zijn en zelf na te denken hoe alle puzzelstukjes samen passen. Marble past naadloos in dat actieve leerproces.”

Nieuwsgierigheid

Van der Lugt hoopt dat studenten naar de universiteit komen met met bepaalde vragen en een flinke dosis nieuwsgierigheid. “Hoe zit de mens in elkaar? Hoe werkt het financiële stelsel? Wat zijn de grondlagen voor de rechtsprekende macht binnen een democratie? Hoe kun je mensen ervan overtuigen dat ze beter niet kunnen roken? Dit zijn allemaal vragen waar niet alleen de wetenschap antwoorden op zoekt, maar ook de maatschappij en mensen zelf. Studenten krijgen binnen Marble de mogelijkheid om onderzoek te doen naar de vragen die hem/haar echt boeien. Nieuwsgierigheid ligt ten grondslag aan het hele wetenschappelijke bedrijf en deze nieuwsgierigheid wordt gevoed door Marble.”

Leren in de praktijk

“Bovendien is onderzoek doen binnen Marble nog eens een natuurlijk vehikel van alle academische vaardigheden die je op zou moeten doen binnen een academische opleiding. Het mooiste vindt van der Lugt daarbij dat je die vaardigheden niet leert simpelweg omdat het moet, maar omdat je het ook echt nodig hebt. “Spelenderwijs leer je statistiek want je hebt het nodig om antwoord te geven op je vragen. Je leert academisch schrijven want je moet je resultaten kunnen publiceren. Je leert presenteren want je moet je bevindingen kunnen overdragen.”

Voor meer informatie over wat Marble is en hoe het er in de praktijk uitziet kun je eens een kijkje nemen op de ‘Over Marble‘ pagina van deze blog.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s