Over Marble

MaRBLe: wat is het nu eigenlijk precies?

marble01

Universiteit Maastricht biedt studenten een unieke kans om in de Bachelor opleiding al ervaring op te doen met het opzetten en uitvoeren van empirisch onderzoek. De opleiding psychologie doet natuurlijk ook mee aan dit prachtige programma. Elk jaar worden tussen de 40 en 60 gemotiveerde, excellente derdejaars psychologie studenten toegelaten tot het Maastricht Research-Based Learning (MaRBLe) programma van de Faculty of Psychology and Neuroscience. Onder toezicht van ervaren en bekwame begeleiders, leren deze studenten eigenhandig de onderzoekswereld kennen.

Interview met MaRBLe coördinator Arie van der Lugt

arie01

MaRBLe coördinator Arie van der Lugt (ook wel Marble-kapitein) is erg enthousiast over en trots op het MaRBLe programma dat hij elke dag weer met veel plezier in goede banen leidt. “De universiteit is toch bij uitstek de plek waar studenten de overgang maken van het consumeren van kennis naar het produceren van kennis. Als studenten hier binnen komen op de universiteit, hebben ze de nodige basis gelegd op de middelbare school. Daar hebben ze in hapklare brokken heel veel noodzakelijke bouwstenen verzameld, maar op de universiteit gaan ze zelf verder bouwen aan kennis. Ook op de universiteit gaan studenten natuurlijk verder met het vergaren van kennis. Maar binnen het probleem-gestuurd onderwijs dat Maastricht University hanteert, word je wel aangespoord om daar constructief in te zijn en zelf na te denken hoe alle puzzelstukjes samen passen. MaRBLe past naadloos in dat actieve leerproces.”

Van der Lugt hoopt dat studenten naar de universiteit komen met met bepaalde vragen en een flinke dosis nieuwsgierigheid. “Hoe zit de mens in elkaar? Hoe werkt het financiële stelsel? Wat zijn de grondlagen voor de rechtsprekende macht binnen een democratie? Hoe kun je mensen ervan overtuigen dat ze beter niet kunnen roken? Dit zijn allemaal vragen waar niet alleen de wetenschap antwoorden op zoekt, maar ook de maatschappij en mensen zelf. Studenten krijgen binnen MaRBLe de mogelijkheid om onderzoek te doen naar de vragen die hem/haar echt boeien. Nieuwsgierigheid ligt ten grondslag aan het hele wetenschappelijke bedrijf en deze nieuwsgierigheid wordt gevoed door MaRBLe.”

“Bovendien is onderzoek doen binnen MaRBLe nog eens een natuurlijk vehikel van alle academische vaardigheden die je op zou moeten doen binnen een academische opleiding. Het mooiste vindt van der Lugt daarbij dat je die vaardigheden niet leert simpelweg omdat het moet, maar omdat je het ook echt nodig hebt. “Spelenderwijs leer je statistiek want je hebt het nodig om antwoord te geven op je vragen. Je leert academisch schrijven want je moet je resultaten kunnen publiceren. Je leert presenteren want je moet je bevindingen kunnen overdragen.”

Hoe gaat het in zijn werk? 

Het programma loopt elk jaar tijdens het eerste semester van het derde jaar. In die periode krijgen studenten de mogelijkheid om keuzevakken te volgen, met als doel zich te specialiseren of oriënteren op mogelijke richtingen die ze kunnen inslaan na de Bachelor opleiding. Tevens schrijven studenten in deze periode hun bachelorthese, waarbij voor MaRBLe deelnemers geldt dat ze een empirische these schrijven over hun onderzoek. Voor deelname aan het MaRBLe programma ontvangt een student 18 ECTS en (niet geheel onbelangrijk) een mooi certificaat van deelname bij de Bachelor diploma.

Studenten kunnen zich aansluiten bij een al bestaand onderzoek dat op dat moment loopt, of ze kunnen er voor kiezen om zelf een onderzoek op de rit te zetten (MaRBLe op maat). Het is zelfs mogelijk om MaRBLe te doen in het buitenland (MaRBLe Abroad), als studenten er voor kiezen om een semester op een universiteit in het buitenland door te brengen in hun keuzevakkentijd. Op welke manier dan ook, is MaRBLe de manier bij uitstek om de onderzoekspraktijk eens van dichtbij te bekijken. Daarnaast heeft het verleden ons geleerd dat MaRBLe deuren tot glansrijke carrieres kan openen voor afgestudeerden.

MaRBLe past goed in het probleem-gestuurde onderwijssysteem dat de Universiteit Maastricht hanteert en het ontvangt positieve evaluatie van alle betrokkenen: studenten, docenten en externe partners. Enthousiaste studenten en begeleiders doorlopen alle benodigde stappen tot het opzetten en uitvoeren van een empirisch onderzoek en leveren aan het einde van de rit een kwalitatief sterke empirische studie af.

De MaRBLe Mail blog

Deze blog is er voor MaRBLe studenten, maar natuurlijk ook voor alumni, toekomstige deelnemers, begeleiders, familie, vrienden of anderzijds geinteresseerden. Blijf via de blog op de hoogte van de vorderingen van de studenten en het programma, lees over de leuke evenementen die plaatsvinden en over het prachtige onderzoek dat de studenten afleveren.

Houdt de blog dus zeker in de gaten en kom regelmatig gezellig terug! Je kunt natuurlijk ook altijd gerust een comment achterlaten.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s